Joel Frederiksen - fotoJoel Frederiksen - Bass
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Joel Frederiksen and Ensemble Phoenix Munich

Winner of the German Prize
"ECHO Klassik 2013"
with the album:

Requiem for a Pink Moon
(harmonia mundi)

Echo Klassik Website


 

Great Concert in Bad Arolsen

A good review of our last concert at the Baroque Festival in Bad Arolsen. On next Sunday (09.June) we will be doing the same program at the Bavarian National Museum in Munich!

"Was für ein Bass! Joel Frederiksen, der amerikanische Sänger und Lautenspieler, tummelte sich am Freitag bei seinem Konzert im Steinernen Saal des Bad Arolser Schlosses mit Vorliebe unterhalb des großen F, da wo auch tiefen Bässen gelegentlich die Töne ausgehen.

Zusammen mit dem Theorbenspieler Axel Wolf leistete er einen originellen Beitrag zum Festspielthema römische Musik.

Battaglia - der Kampf zwischen himmlichen und luziferischen Mächten war der Lieder- und Lautenabend überschrieben, doch das himmlische Element überwog bei Weitem in den Werken der überwiegend mit der Stadt Rom verbundenen Barockmeister. Neben prominenteren wie Caccini, Kapsberger, Frescobaldi und Carissimi waren auch weniger bekannte wie Andrea Falconieri, Giovanni Puliaschi und Giovanni Felice Sances vertreten.

Zu den Spezialitäten Frederiksens, der mit den bekanntesten Barock-Ensembles zusammenarbeitet, gehört das selbst an der Laute begleitete Gesangsstück. Diesmal gesellte sich meist Axel Wolf mit seiner Theorbe (einer langhalsigen Laute mit besonderer Stimmung) hinzu, um Frederiksens volltönender Stimme eine noch ausgefeiltere Begleitung und ein stärkeres instrumentales Fundament zu unterlegen.

Etwa in dem ausdrucksstarken Lamento „Chi confort’ahimé“ (Wer soll mich bloß trösten?) von Giulio Caccini. Mit mächtiger Stimme sang Frederiksen die von Giacomo Carissimi mit reichen Koloraturen und sängerischen Extras versehene Geschichte des abgefallenen Engelsfürsten Luzifer.

Als eindrucksvollen Kontrast setzte Axel Wolff im ausverkauften Barocksaal die feinsinnige Toccata prima für Theorbe von Giovanno Girolamo Kapsberger entgegen. Viel Beifall und Zugaben, die mit einem lustigen englischen Trinklied schlossen."

http://www.hna.de/nachrichten/kultur/tiefe-toene-joel-frederiksen-arolsen-2935623.html


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Concert with Dame Emma Kirkby! Masters of Song: Dowland and Schubert.


Renaissance meets Romantic -- Musicians: Emma Kirkby (Soprano), Joel Frederiksen (Bass, Lute, Musical Direction), Michal Gondko (Lute, Romantic Guitar), Domen Marincic (Viola da gamba, Cello).

Thursday, 21. 2. 2013, 8:00 pm

Ensemble Phoenix Munich
Bavarian National Museum, Mars-Venus-Saal, Munich, Germany
Prinzregentenstrasse 3

 


 

Interview with Joel Frederiksen by David Garland


Sunday, June 10.2012 - 8 pm (New York) / 2 am (Germany) on Spinning On Air, WNYC FM 93.9. The show will stream live on www.wnyc.org  accessible world-wide, and will be archived for online listening!!


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First great Reviews of our new album Requiem for a Pink Moon!

 

 

"Every once in awhile there’s a perfect confluence of concept, repertoire and performance in the recording studio, and a kind of miracle occurs. Joel Frederiksen and his Ensemble Phoenix Munich have given us just such a miracle with Requiem for a Pink Moon. This unusual album presents the songs of the ’70s era English folk-rocker Nick Drake, accompanied on baroque instruments and juxtaposed with Elizabethan music. The concept works brilliantly and the music will haunt you..."

Monday, May 21, 2012 by Craig Zeichner -- READ MORE

 

"...I seriously doubt that I will hear another recording this year which will come close to matching the power and grace Requiem for a Pink Moon. In my opening sentence I called this a “nearly flawless recording.” I should remove the qualifier, for if there is such a thing as a flawless album, this Requiem is certainly it."

Greg Barbrick, Blog Critics -- READ MORE


 

"A baroque bass singer pays tribute, Tudor style to the short-lived pop balladeer Nick Drake, who killed himself in 1974. Captivating and sincere, Frederiksen never strays near to pastiche or kitsch: this is an exhilarating re-imagination in a period adaptation of uncanny aptness. Not to be missed".

Norman Lebrecht, Open Letters Monthly -- READ MORE
 

 


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